De 25ste editie ‟Toys & Games of the Year” maakte haar belofte waar met een hoogwaardige selectie.
Innovatie, creativiteit, originaliteit en duurzaamheid – dat zijn de belangrijkste sterke punten en kenmerken van de twaalf winnaars in 2024 en de twee publieksprijzen.
Toys & Games of the Year, is de officiële prijs van de Belgische Speelgoedfederatie.
Het doel? Fabrikanten, importeurs of agenten belonen voor de kwaliteit van de ontwikkeling van originele, creatieve spellen en speelgoed die voldoen aan de veiligheids- en duurzaamheidsnormen van de EU.
Een evenement erkend door alle kanalen van de distributie
Deelname aan dit evenement kan voor alle fabrikanten en de beloningen zijn een belangrijke kwaliteitsreferentie in de Belgische speelgoed- en spellensector. De spellen en het speelgoed, bekroond door een deskundige jury bestaande uit professionals uit de verschillende distributiekanalen, journalisten, pedagogen en ludotheken, hebben alzo een uniek kwaliteitslabel gekregen om consumenten te helpen bij hun keuze.
Verloop
De spellen en het speelgoed in competitie worden door elke deelnemer gepresenteerd, uitgelegd en gedemonstreerd aan twee jury’s.
In juni beoordeelde een eerste jury van 16 detailhandelaren en inkopers van grote speelgoed- en spellenwinkels de 43 concurrerende producten, verdeeld over 12 verschillende categorieën.
Vervolgens beoordeelde een tweede jury van journalisten, pedagogen en ludotheken, de twee beste producten in elke categorie, geselecteerd door professionals uit de speelgoedhandel. Het gemiddelde van de resultaten van de twee jury’s werd gebruikt om het eindresultaat vast te leggen.
Publieksstemming
Aangemoedigd door de belangstelling van de publieksstemmen van vorig jaar, hebben we opnieuw besloten consumenten te vragen hun voorkeur uit te spreken voor de twee beste producten in elke categorie, d.w.z. 24 spellen en speelgoed. Consumenten werd gevraagd te stemmen op hun favoriete product in een van de zeven speelgoedcategorieën en op hun favoriete product in een van de vijf spelcategorieën. De stemming vond plaats gedurende twee maanden, van 20 augustus tot 20 oktober. Een trekking beloont 10 deelnemers voor een van de winnende producten.
Mededeling
De winnende bedrijven gebruiken het speelgoedlabel ‟Toys & Games of the Year” en vrij op de verpakking van de winnende producten, in schriftelijke en audiovisuele advertenties, catalogi en persmappen plaatsen.
Het logo ‟Toys & Games of the Year” wordt ook aan het hele distributienetwerk geleverd voor publicatie in de eindejaar catalogi, die in tientallen miljoenen exemplaren worden verspreid.
Eerste leeftijd speelgoed | Gnome Sweet Gnome – Smart Toys & Games |
Creatief speelgoed | Kid’Couture Kat & Unicorn/Creëer & Leer Handtas – VTech |
Speelwereld | Unicorn Academy – Gift Set Unicorn Wildstar Rainbow Light-Up & PopSophia – Spin Master |
Interactief speelgoed | KIDYKARAOKE – Kidywolf (Nespart) |
Figuren – Interactief | Robo Kombat Tornado – Silverlit (Spectron) |
Constructiespeelgoed | Nano Clics Creative Builders 500 pcs set – Clics |
Ontdekking – Wetenschappelijk | LEGO® Technic De aarde en de maan in beweging – The Lego Group |
Leerspellen | KIDYWEATHER – Kidywolf (Nespart) |
Kinderspellen | 5 Little Birds – Smart Toys & Games |
Strategische spellen | Monkey Palace – Dotted Games (Asmodee) |
Party spellen | Hitster Bingo – Jumbo Group |
Denk-en logicaspellen | Break-out – Smart Toys & Games |
Speelgoed categorie | LEGO® Technic De aarde en de maan in beweging – The Lego Group |
Spellen categorie | Letterjacht – Megableu |
De Belgische Speelgoedfederatie
De Belgische Speelgoedfederatie werd in 1982 opgericht door enkele Belgische fabrikanten.
Ze streeft diverse doelstellingen na:
• Speelgoeddistributeurs en –invoerders verenigen en de gemeenschappelijke professionele, economische en sociale belangen van haar leden behartigen;
• Meer dan ooit aandacht schenken aan de behoeften van de handelaars en de consumenten, vooral in deze “andere” tijden, en bijdragen tot de promotie van speelgoed als essentieel voor de ontwikkeling van onze kinderen.
• Het belang van het spel in de ontwikkeling van het kind benadrukken en op die manier aantonen dat ze permanent begaan is met de kwaliteit van haar speelgoedartikelen;
• De belangen van de sector verdedigen bij de bevoegde instanties en hun aandacht vestigen op de veiligheid en de controle van de reclame (bijv. het gebruik van het “CE”-logo op de verpakking van spelletjes en speelgoedartikelen die niet onderworpen werden aan de door de EU opgelegde tests).
• Voortdurend volgen en aanpassen aan specifieke marktbehoeften, (momenteel genderneutraliteitsanalyse).
De Federatie streeft ernaar een geprivilegieerde gesprekpartner te zijn met de Europese Unie, teneinde ze te helpen bij de toepassing van de wetten, de behartiging van de belangen van de sector en van de consument. Haar financiële middelen zijn uitsluitend afkomstig van de bijdragen van haar leden.
Sinds 1 januari 2006 maakt de Belgische Speelgoedfederatie deel uit van Comeos. Zo zorgt zij ervoor dat zij beter gehoord wordt door de autoriteiten in België en kan zij deelnemen aan diverse vergaderingen betreffende de speelgoedwereld. Daardoor biedt zij een betere bescherming van haar rechten en activiteiten bij de Belgische overheden.